Αναζήτηση στο Αρχείο Ανακοινώσεων

4ο ΕΠΑΛ | Πρόγραμμα Climate Lab 2023

Eργαστήριο με μαθητές της Α’ Λυκείου - 4ο ΕΠΑΛ Σιβιτανιδείου - 9 Νοεμβρίου 2023, 16:00 -20:00. Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ο. Τσιάτσου, Χ. Ζευγίτη, Δ. Παπαδογιάννης - Διευθυντής: Ε. Σκαμπαρδώνης

Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου πραγματοποιήθηκαν τα ακόλουθα:

  • Κατανόηση του προβλήματος «Κλιματική κρίση» και της έννοιας του ανθρακικού αποτυπώματος
  • Παιχνίδι-κουίζ γνώσεων για ανακεφαλαίωση 
  • Παρουσίαση του σκοπού του προγράμματος και της αποστολής της ομάδας: επινόηση μιας ιδέας για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος του σχολείου και δημιουργία κατασκευής –μακέτας που θα αποτυπώνει την προτεινόμενη λύση.
    • Παρουσίαση των όρων του διαγωνισμού και το βραβείου των 4.000 ευρώ που προορίζεται για εφαρμογή της λύσης σε κλίμακα σχολείου.
    • Προτροπή να αξιοποιηθούν οι τεχνικές γνώσεις των μαθητών και οι ειδικότητες και τα εργαστήρια της Σιβιτανιδείου για επινόηση πρωτότυπης και αποτελεσματικής λύσης.
  • Δραστηριότητες δημιουργίας και συνοχής ομάδων
    • Οι μαθητές χωρίστηκαν σε 4 ομάδες και, αφού εντόπισαν ταλέντα και δεξιότητες των μελών της ομάδας, κατέληξαν σε ένα όνομα που τους αντιπροσωπεύει. Παρουσίασαν την ομάδα τους.
    • «Διαγωνισμός», ποια ομάδα θα κάνει τον ψηλότερο πύργο με τα ίδια δοσμένα υλικά (αλουμινόχαρτο, οδοντογλυφίδες, ξυλάκια για καλαμάκι σουβλάκι, πλαστελίνη, μπλου τακ).
    • Οι μαθητές έπρεπε να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και συντονισμού για να φτάσουν σε αποτέλεσμα.

  • Εξοικείωση με την «Εργαλειοθήκη» του προγράμματος.
    • Οι ομάδες έλαβαν ένα μικρό kit με λαμπάκι led, μοτεράκι, μπαταρίες, φωτοβολταϊκό, «κροκοδειλάκια» και αντίσταση και κλήθηκαν να ανάψουν το λαμπάκι και να κινήσουν το μοτεράκι με συμβατική και ηλιακή ενέργεια.
    • Οι μαθητές πέτυχαν και τις δυο αποστολές δείχνοντας αρκετά μεγάλο ενδιαφέρον στην εκτέλεση του πειράματος.
  • Στην ολομέλεια συζητήθηκαν τα προβλήματα που υπάρχουν στο σχολείο σε σχέση με το ανθρακικό αποτύπωμα (σπατάλη ενέργειας, φανερό και κρυμμένο αποτύπωμα στα απορρίμματα, πρώτες ύλες, τροφή, συσκευασίες κλπ. Συζητήθηκε και η σημασία του πρασίνου ως αποθήκη άνθρακα.
  • Παρουσιάστηκαν οι ιδέες των μαθητών της περσινής χρονιάς του προγράμματος και άλλες ιδέες από εναλλακτικά περιβάλλοντα σχολείου για να κινηθεί η φαντασία των μαθητών.
  • Οι μαθητές κατέθεσαν απόψεις για προβλήματα και λύσεις.
  • Πίσω στις ομάδες τους οι μαθητές πήραν υλικά από ανακυκλώσιμες συσκευασίες και αξιοποιώντας και το μικρό kit που τους δόθηκε στην αρχή κατασκεύασαν σε μικρή κλίμακα τη λύση που επινόησαν. Μία ομάδα κατασκεύασε σε μικρογραφία βιοκλιματικό κιόσκι, άλλη ηλιακό θερμοσυσσωρευτή, άλλη νερόμυλο κλπ. Κάποια παιδιά απλώς πειραματίστηκαν με τα υλικά.
  • Οι ομάδες παρουσίασαν τις λύσεις τους στον διευθυντή.
  • Το πρόγραμμα έκλεισε υπενθυμίζοντας τα επόμενα βήματα: περαιτέρω έρευνα προβλημάτων και λύσεων στο πλαίσιο του μαθήματος «Ερευνητική εργασία», μετρήσεις, τεκμηρίωση, παρατήρηση, συζητήσεις με άλλους μαθητές, κλπ για να φτάσει όλη η ομάδα πια σε μια λύση που θα υποβάλει στον διαγωνισμό.

Εμψυχώτριες: Ν.Κουταβά - Ε.Σβορώνου, Ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, WWF.

Εθελοντές: Λ.Μαργαρίτη (π.Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ΥΠΕΠΘ), Θ.Ορεινός, (π.Σχολικός Σύμβουλος, ΥΠΕΠΘ), Δ.Τσιαμπούρης (Μηχανικός Πληροφορικής)